آبسه-مقعدی

صفر تا صد آبسه مقعدی

آبسه مقعدی دلایل متفاوتی دارد. به طور کلی این عارضه که به آن آبسه آنورکتال نیز می‌گویند یک عارضه دردناک است. در آبسه مقعدی عفونت بسیاری در ناحیه اطراف مقعد تشکیل می‌شود. این بیماری خود را به صورت تورم دردناک در اطراف مقعد نشان می‌دهد. آبسه‌ها معمولا اگر لمس شوند، داغ به نظر می‌رسند. همچنین ظاهری سرخ نیز دارند که به راحتی قابل مشاهده است. در ادامه این مطلب به بررسی بیماری آبسه مقعدی می‌پردازیم.

آبسه-مقعدی-چیست

آبسه مقعدی چیست؟

به برآمدگی‌های دردناک و چرکی که در اطراف و نزدیکی رکتوم یا مقعد تشکیل می‌شوند، آبسه مقعدی یا کیست مقعد می‌گویند. این آبسه‌ها زمانی که یکی از غدد مقعدی عفونی و مسدود می‌شود، شکل می‌گیرند. برای توضیح بیشتر باید بدانید که آخرین قسمت دستگاه گوارش مربوط به مقعد می‌شود که طولی به اندازه 5 سانتی متر دارد. همچنین مقعد از دو اسفنکتر داخلی و خارجی و عضلات کف لگن تشکیل شده است.

اسفنکترهای موجود در مقعد عضلاتی هستند که با باز و بسته شدن، حرکات مدفوع را تنظیم می‌کنند. در مقعد تعداد زیادی غدد وجود دارد که ترشح کننده مخاط هستند. هر کدام از این غدد با مسدود و عفونی شدن، این بیماری را تشکیل می‌دهند.

چه کسانی دچار آبسه مقعدی می‌شوند؟

آبسه مقعدی اکثرا به دلیل مسدود شدن یک غده در مقعد در اثر ورود باکتری و یا توسط مدفوع شکل می‌گیرد. این شرایط محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کند. در نتیجه در مدت کوتاهی یک توده عفونی و دردناک مشابه کیست در ناحیه مقعد تشکیل می‌شود. آبسه مقعدی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در هر فرد متفاوت است. اما اصلی‌ترین دلایلی که آبسه‌ها را ایجاد می‌کنند، و ریسک آن‌ها را بالا می‌برند، به شرح زیر هستند:

• ابتلا به شقاق مقعدی
  • آسیب به رکتوم یا مقعد، به طور مثال: هنگام رابطه مقعدی
  • ابتلا به بیماری‌های مقاربتی
  • ابتلا به بیماری‌های تأثیرگذار بر روده یا رکتوم
  • داشتن کیست اپیدرموئید عفونی در اطراف مقعد
  • ابتلا به اختلال هیدرادنیت چرکی

احتمال ابتلا به آبسه در افرادی که بیماری‌های را دارند، بیشتر است:

• کولیت
  • دیورتیکولیت
  • بیماری التهابی لگن
  • بیماری التهابی روده

علائم آبسه مقعدی چیست؟

وجود یک تورم بزرگ و حساس در اطراف مقعد، شایع‌ترین علامت در بیماری آبسه مقعدی محسوب می‌شود. این ناحیه با درد و ظاهری قرمز همراه است و گاهی ضربان‌دار نیز هست. سرفه کردن، نشستن و دفع کردن، درد را شدید می‌کنند. علائم و نشانه‌های دیگری آبسه مقعدی به شرح زیر هستند:

• مشاهده ترشحات چرک مانند از مقعد
  • درد در راست روده یا در ناحیه مقعد
  • توده یا تورم قرمز و دردناک
  • یبوست و دردناک بودن تخلیه مدفوع
  • تحریک شدن بافت در اطراف مقعد
  • خونریزی از رکتوم یا مقعد
  • داشتن درد در قسمت پایینی شکم
  • تشدید درد در ناحیه مقعد با نشستن

زمانی که آبسه مقعدی به موقع درمان نشود، در حالت حادتر علائم مشابه آنفولانزا را نشان می‌دهد. همچنین با وخیم شدن این بیماری ممکن است نشانه‌های زیر بروز پیدا کند:

• تب و لرز
  • خستگی داوم و احساس ضعف
  • درد شکمی

درباره-آبسه-مقعدی

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به آبسه مقعدی هستند؟

برخی از افراد بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به آبسه مقعدی هستند.این عارضه در مردان شایع‌تر است. احتمال بروز آن در طول 20 الی 60 سالگی بیشتر خواهد بود. موارد زیر خطر ابتلا به آبسه را افزایش می‌دهد:

• بیماری‌های التهابی روده
  • دیورتیکولیت
  • ابتلا به ایدز
  • ابتلا به عفونت‌های مقاربتی

موارد دیگری که موجب افزایش خطر ابتلا می‌شوند:

• باردار بودن
  • کشیدن سیگار
  • مصرف داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی
  • یبوست یا اسهال مکرر
  • رابطه مقعدی و یا قرار دادن اجسام در مقعد

آبسه مقعدی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

با معاینه ناحیه مقعد می‌توان آبسه‌های مقعدی را تشخیص داد. پزشک برای این کار وجود آبسه را با انگشت بررسی می‌کند. گاهی این کار توسط یک اسپکولوم که به باز شدن مقعد کمک می‌کند انجام می‌شود. بیشتر آبسه‌ها به دلیل سطحی بودن با چشم قابل مشاهده هستند اما آبسه‌های عمقی‌تر باید با اسپکولوم یا انگشت معاینه شوند. در برخی مواقع پزشک ممکن است یک لوله باریک را که یک دوربین کوچک در قسمت بالایی آن وجود دارد وارد مقعد کند. به این آزمایش پروکتوسکوپی می‌گویند. برای تشخیص دقیق بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید. همچنین پاسخ صادقانه به سؤالات پزشک به روند بهتر معالجه کمک خواهد کرد. برای بررسی موارد پیچیده از آزمایشات زیر استفاده می‌شود:

• آزمایش خون و آزمایش ادرار
  • آزمایش تصویربرداری مانند: اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی و سونوگرافی