تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر❤️‍🔥

تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر برای آن دسته از افرادی که با علائم این مشکلات نشیمنگاهی مواجه شده‌اند، بسیار اهمیت دارد. چرا که یکی از راه‌های تشخیص یک بیماری توجه به علائم و تفاوت‌های آن با سایر بیماری‌ها است. امروزه به سبب تغییر سبک زندگی و رواج رابطه مقعدی ممکن است افراد هم خانم‌ها و هم آقایان به این بیماری مبتلا بشوند. این بیماری‌های نشیمنگاهی از نظر علائم، علل و نشانه‌های خود با هم متفاوت هستند. زمانی که با علائم این بیماری‌ها مواجه شدید، باید سریعا با پزشک خود جهت تشخیص بیماری بدن خود ملاقات کنید. در ادامه به بررسی تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر خواهیم پرداخت.

تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر

تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر چیست؟

زگیل مقعدی و بیماری بواسیر دو بیماری مختلف هستند که در مقعد بروز پیدا کرده و درد ایجاد می‌کنند. آن‌ها ممکن است شباهت‌هایی به هم داشته باشند اما تفاوت‌هایی نیز دارند. پزشکان برای این که راهی برای درمان مشکلات نشیمنگاهی پیدا کنند، ابتدا به بررسی تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر می‌پردازند. از جنبه‌های مختلفی همچون علائم، راه درمان، شکل و ابعاد و علل ایجاد این بیماری‌ها امکان بررسی تفاوت آن‌ها وجود دارد.

تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر در روش درمان

یکی دیگر از جنبه‌های تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر به روش درمان آن‌ها بر می‌گردد. روش‌هایی همچون ورزش، رژیم غذایی و جراحی برای درمان کردن بواسیر کاربرد زیادی دارند. چنانچه دو روش اول برای از بین بردن بواسیر موثر نباشند، در نهایت پزشک روش جراحی را جهت درمان این مشکل معرفی می‌کند. اما زگیل‌های مقعدی غالبا با روش‌های کم تهاجم مثل لیزر درمانی، انجماد و پماد برطرف خواهند شد. البته روش درمان شما را پزشک معالج شما مشخص خواهد کرد.

تفاوت از نظر شکل بواسیر و زگیل مقعد

تفاوت دیگر این دو بیماری نشیمنگاهی در شکل و ابعاد است. زگیل‌های تناسلی مقعدی به دلیل انواع مختلفی که دارند، ممکن است در اشکال مختلف هم باشند. اکثر این زگیل‌ها شبیه به یک دایره کوچک یا گل کلم هستند. در صورتی که بواسیر رگی ملتهب است که از مقعد خارج می‌شود یا داخل مقعد می‌ماند. توجه کنید که بواسیر توده نیست. این مشکل ممکن است گاهی آنقدر کوچک باشد که فرد متوجه وجود آن نشود.

علت به وجود آمدن زگیل مقعدی و بواسیر در چیست؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بواسیر و زگیل مقعدی در علت ایجاد کننده آن‌ها دیده می‌شود.‌ زگیل مقعد یا کندیلوم مقعد به عارضه‌ای گفته می‌شود که در اثر ویروس اچ پی وی ایجاد می‌شود. این ضایعات پوستی در نواحی تناسلی مثل اطراف مقعد و ناحیه ورودی مقعد ایجاد خواهد شد. اگر زگیل‌های تناسلی درمان نشوند، ممکن است پراکندگی زیادی پیدا کنند و خطرات جدی بیافرینند.

علت به وجود آورنده بواسیر یا هموروئید متورم و ملتهب شدن بافت راست روده و مقعد است. بواسیر اغلب در داخل مقعد و در اطراف مقعد ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند تحت تاثیر چاقی، بارداری، اسهال مزمن، بالا رفتن سن و رژیم غذایی کم فیبر خود را نشان دهد. بنابر این دلایل، تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر در علت به وجود آورنده آن‌ها یک تفاوت کاملا واضح است.

تفاوت علائم زگیل مقعدی و بواسیر

قطعا یکی از بهترین راهکارها برای تشخیص انواع بیماری، توجه به علائمی است که این بیماری‌ها دارند. بواسیر و زگیل مقعد نیز دارای علائم خاصی هستند. این علائم سبب ایجاد تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر شده‌اند:

• نشانه‌های زگیل مقعد: زگیل‌های مقعد نوعی ضایعات پوستی هستند که با رنگ، شکل و اندازه‌های گوناگون خود را نشان می‌دهند. این ضایعات که اطراف مقعد و ورودی آن را با خود درگیر می‌کنند، در ابتدا کوچک و قهوه‌ای شکل هستند. اما رفته رفته بزرگتر خواهند شد و پراکندگی بیشتری هم پیدا خواهند کرد. درد، سوزش و برآمدگی‌های روی مقعد و اطراف آن نشانه‌هایی از وجود ویروس پاپیلوما در بدن و ایجاد زگیل تناسلی هستند.
  • علائم و نشانه‌های بواسیر: بواسیر همان رگ‌های باد کرده و متورم شده مقعدی است که گاهی از مقعد بیرون می‌زند. علائمی همچون  خونریزی در مقعد، خروج مدفوع با ترشحات مقعدی، احساس تنگی کانال رکتوم و خارش در مقعد بارزترین نشانه‌های بواسیر هستند. گاهی اوقات ممکن است بواسیر سبب خونریزی مقعدی بشود که در این شرایط مراجعه به یک پزشک ماهر از ملزومات کار است.

چه زمانی باید با پزشک ملاقات کرد؟

چنانچه با علائم مختلفی که بواسیر و هموروئید دارند مواجه شدید، می‌توانید با مقایسه تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر به نوع بیماری خود پی ببرید. اما همیشه هم این طور نیست که هر فرد به راحتی اختلال خودش را تشخیص دهد. پس مراجعه به پزشک واجب است.

چنانچه می‌دانید زگیل تناسلی روی پوست شما نمایان شده است و واژن شما ترشحات غیر طبیعی دارد، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید. همچنین اگر در هنگام ادرار کردن درد، سوزش یا خارش دارید و یا همسرتان مبتلا به زگیل است، مراجعه به پزشک برای شما الزامی است.

اگر بیماری شما هموروئید و بواسیر است، ممکن است پس از یک هفته با درد و علائم آن مواجه شوید. اگر این درد برایتان اذیت کننده بود یا خونریزی داشتید، عادی نیست و باید به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر

در این مطلب در مورد تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر صحبت کردیم. هموروئید یا بواسیر یکی از بیماری‌های شایع در خانم‌ها و آقایان است که بر اثر سبک زندگی نادرست و سایر مشکلات مقعدی خود را نشان می‌دهد. اما زگیل مقعد عارضه‌ای است که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی خود را نشان می‌دهد.

زگیل‌‌ها اغلب کوچک، پر از مایع و دردناک هستند. بواسیر هم دردناک است اما بیشتر اوقات داخل مقعد رشد می‌کند و کم پیش می‌آید که از مقعد خارج شود. تا زمانی که با تفاوت‌های این دو بیماری آشنا نباشید، قادر به درمان آن‌ها نخواهید بود. پس لازمه تشخیص و درمان این بیماری‌ها شناخت تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر است.