کیست-مویی

جراحی کیست مویی چگونه انجام می شود؟

جراحی کیست مویی یکی از مؤثرترین روش‌هایی است که امروزه از آن برای از بین بردن و درمان عفونت پوستی استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است عمل کیست مویی به صورت سرپایی و در مراکز پزشکی مختلف انجام می‌شود. بهتر است قبل از آن که شما را با جراحی کیست مویی آشنا کنیم، بدانید کیست مویی و یا همان سینوس پیولیدال چیست؟ این بیماری نشیمنگاهی در اثر برگشت مو به زیر پوست رخ خواهد داد که نتیجه آن آبسه و بروز گودال و یا سوراخ‌های کوچک بر روی سطح پوست می‌شود. تنها روش قطعی برای از بین بردن کیست مویی جراحی کیست مویی می‌باشد. با برگشت مو به داخل پوست بیمار با عارضه‌هایی اعم از التهاب و عفونت در سطح پوست خود مواجه می‌شود.

جراحی کیست مویی چیست؟

امروزه برای از بین بردن کیست مویی، پزشک 2 مرحله را باید پشت سر بگذارد، مرحله اول تخلیه آبسه موجود و مرحله دوم برداشت هر نوع مو، چرک و یا عفونتی که در داخل کیست به وجود آمده است. به این نکته توجه داشته باشید پزشک تنها در مواردی که کیست مویی بسیار بزرگ و یا بسیار پراکنده و تعداد بالا باشد به سراغ عمل کیست مویی خواهد رفت. علاوه بر این موضوع جراحی کیست مویی بسیار ساده و بی خطر انجام خواهد شد و در طی این عمل جراحی کیست به صورت کامل برداشته خواهد شد و دیگ خبری از عفونت کیست مویی دیده نمی‌شود.

بعد از درمان کیست مویی پزشک برای بیمار خود آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد کرد تا عفونت‌های ناشی از کیست مویی از بین برود. این در حالی است که در برخی از موارد کیست مویی بسیار شدید شده است، در چنین مواردی پزشک به سراغ جراحی کیست مویی می‌رود. در صورتی که شما در موقع نشستن، ایستادن‌های مکرر متوجه تورم، درد و یا ترشح خون و یا چرک شده‌اید بهتر است هر چه سریع‌تر به سراغ از بین بردن کیست مویی بروید.

روش جراحی کیست مویی

یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌هایی که می‌توان کیست مویی را از بین برد استفاده از عمل کیست مویی می‌باشد. در این روش پزشک ناحیه‌ای که کیست مویی در آن اتفاق افتاده است را برش می‌دهد و تخلیه کامل انجام می‌دهد. امروزه این عمل جراحی به روش‌های متنوعی انجام خواهد شد.

یکی از روش‌های جراحی کیست مویی جراحی باز کیست مویی است. در این روش پزشک به صورت کامل کیست را تخلیه خواهد کرد. از دیگر روش‌های از بین بردن کیست مویی عمل بسته کیست مویی است. امروزه برای درمان کیست مویی بسیاری از پزشکان از تزریق فنل نیز استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است تمامی این عمل‌های جراحی باید تحت بیهوشی عمومی انجام شوند و فرد برای درمان نیازمند به بستری شدن چند ساعته خواهد بود.

جراحی-کیست-مویی

بیشتر بخوانید: بهترین جراح بواسیر در تهران

انواع جراحی کیست مویی

با توجه به آمارهای به دست آمده این بیماری بیشتر در مردان دیده شده است تا زنان! لازم به ذکر است تمامی آقایانی که در رنج سنی 20 الی 30 سال هستند در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار گرفته‌اند. درمان‌های اولیه برای از بین بردن کیست مویی می‌توان به حمام سیتز، کمپرس گرم و آنتی‌بیوتیک اشاره کرد. این در حالی است که اگر کیست مویی با عفونت شدیدی روبه رو شده باشد بدون شک نیازمند به عمل کیست مویی خواهد بود. به صورت کلی امروزه دو روش جراحی کیست مویی به وجود آمده است.

عمل کیست مویی باز

در روش جراحی کیست مویی باز، پزشک کیستی که از چرک پرد شده است را برش می‌دهد و تمامی عفونت‌های داخل آن را به همراه موهای زائد تخلیه کامل می‌کند. در این روش پزشک برای برش دادن کیست از تیغ جراحی استفاده خواهد کرد. لازم به ذکر است بعد از اتمام جراحی پزشک منطقه برش داده شده را باز نگه می‌دارد و داخل آن با پانسمان به صورت کامل پوشانده می‌شود تا ترمیم صورت گیرد. برای داشتن عمل کیست مویی به روش باز نیازمند به موارد زیر خواهید بود:

• بستری شدن در بیمارستان
  • بیهوشی عمومی بیمار در هنگام عمل جراحی
  • زخم بیمار برای بهبودی نیازمند به 3 الی 4 ماه زمان خواهد بود.
  • روزانه بیمار باید پانسمان کیست خود را عوض کرده و آن را با سرم‌های شستشو به صورت کامل ضد عفونی کند.

بعد از گذشت 3 الی 4 ماه زخم از داخل به بیرون به صورت کامل بهبود پیدا می‌کند. البته ممکن است بعد از بهبودی جای اسکارهای عمل به جای بماند. به این نکته توجه داشته باشید این روش نسبت به دیگر روش‌های موجود برای جراحی کیست مویی دارای دوران نقاهت طولانی‌تری است.

جراحی یا عمل کیست مویی بسته

به جرئت می‌توان گفت عمل جراحی کیست مویی به روش بسته تقریباً مشابه با روش باز انجام خواهد شد. در این روش پزشک تمامی قسمت‌های عفونی شده را به همراه ناحیه‌های آسیب دیده به صورت کامل از پوست جدا خواهد کرد. البته در این روش پزشک بعد از اتمام جراحی خود برش‌های انجام شده را به بخیه خواهد زد تا بهبودی فرد زودتر انجام شود.

امروزه جراحی کیست مویی یکی از ابتدایی‌ترین گزینه‌هایی است که برای از بین بردن کیست مویی توسط پزشکان ماهر انجام خواهد بود. در صورتی که شما شرایط زیر را داشته باشید پزشک برای شما جراحی بسته را پیشنهاد خواهد کرد:

• در صورتی که قبلاً برش و درناژ را انجام داده باشید اما کیست مویی شما دوباره عود کرده باشد.
  • کیست مویی با عفونت بسیار شدیدی روبه‌رو شده باشد.
  • بیمار دارای کیست‌های متعددی باشد.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد آبسه مقعدی

مزایای جراحی کیست مویی به روش بسته:

به صورت کلی مزیت‌های انجام این جرحی به روش بسته به شرح زیر می‌باشد:

• در این روش دیگر نیازی به تعویض پانسمان به صورت روزانه نمی‌باشد.
  • به دلیل بسته بودن زخم و بخیه‌های ناشی از عمل جراحی بیمار درد کمتری را تحمل خواهد کرد.
  • سرعت بهبود و دوران نقاهت کوتاه‌تر
  • در این روش دیگر بیمار با صحنه زخم باز روبه‌رو نخواهد شد.
  • در این روش دیگر نگران جای اسکار نباشید؛ زیرا بخیه‌ها قابل جذب بوده و به مرور زمان از بین خواهند رفت.

نکته

بهتر است قبل از اقدام به هر نوع روش برای از بین بردن کیست مویی با پزشک مشورت داشته باشید تا با توجه به شرایطی که دارید بهترین روش برای درمان کیست مویی را به شما معرفی کند.