هموروئید چیست

هموروئید (بواسیر)

هموروئید و یا بواسیر یک بیماری در ناحیه مقعد است. نشانه‌های این بیماری متورم شدن رگ‌ها در ناحیه تحتانی مقعد و راست روده است. این رگ‌ها زمانی که کشیده می‌شوند، دچار تحریک و درد خواهند شد. هموروئید یا بواسیر ممکن است با گذشت زمان وخیم‌تر شود. به همبن دلیل متخصصان توصیه می‌کنند به محض بدتر شدن علائم به پزشک مربوطه مراجعه کنید. بسیاری از افراد در رابطه با بیماری هموروئید اطلاعات کافی ندارند. این مقاله را برای ایجاد آگاهی بیشتر درباره بواسیر در اختیار شما قرار داده‌ایم.

هموروئید

هموروئید چیست؟

هموروئید به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. هموروئید داخلی در داخل راست روده ایجاد می‌شود، در حالی که هموروئید خارجی در زیر پوست اطراف مقعد شکل می‌گیرد. گاهی اوقات، هموروئید داخلی می‌تواند از طریق مقعد بیرون بزند و باعث ناراحتی قابل توجهی شود.

چه کسانی به هموروئید مبتلا می‌شوند؟

هموروئید به طور تقریبی یکی از بیماری‌های رایج محسوب می‌شود که نیمی از افراد آن را تا سن 50 سالگی تجربه می‌کنند. ریسک ابتلا به بواسیر در آقایان و خانم‌ها پس از 30 سالگی افزایش می‌یابد. معمولا خانم‌ها در ایام بارداری و یا بعد از زایمان بیشتر دچار آن می‌شوند.

علت بواسیر یا هموروئید چیست؟

عوامل متعددی می‌توانند در ایجاد هموروئید نقش داشته باشند، از جمله:

زور زدن هنگام مدفوع کردن: این کار می‌تواند باعث افزایش فشار روی رگ‌های راست روده و مقعد شود.

یبوست یا اسهال مزمن: هر دو وضعیت می‌توانند منجر به زور زدن و فشار شوند.

نشستن طولانی مدت: به خصوص روی توالت، می‌تواند فشار در ناحیه مقعد را افزایش دهد.

بارداری: وزن جنین می‌تواند فشار روی رگ‌های مقعد وارد کند.

چاقی: اضافه وزن می‌تواند فشار روی رگ‌های لگن و راست روده را افزایش دهد.

رژیم غذایی کم فیبر: می‌تواند منجر به یبوست و زور زدن هنگام مدفوع کردن شود.

سن: بافت هموروئید تمایل دارد با افزایش سن ضعیف و کشیده شود.

درک این علل می‌تواند به شما در انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از هموروئید کمک کند.

علائم هموروئید

علائم هموروئید چیست؟

علائم هموروئید می‌تواند بسته به محل آن متفاوت باشد. علائم شایع عبارتند از:

درد و ناراحتی: درد هنگام مدفوع کردن یا نشستن.

خارش و سوزش: در ناحیه اطراف مقعد.

تورم: در اطراف مقعد.

خونریزی: مقادیر کمی خون روشن روی دستمال توالت یا در توالت.

توده: توده حساس یا دردناک در نزدیکی مقعد.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، ضروری است برای تایید تشخیص و رد سایر شرایط با یک متخصص جراح عمومی مشورت کنید.

بواسیر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

افرادی که علائم هموروئید را دارند باید هر چه سریع‌تر برای درمان آن به پزشک مراجعه کنند. باید توجه داشته باشید که در بیماری‌های سرطان روده بزرگ و مقعد نیز احتمال خونریزی وجود دارد. پزشک پس از انجام معاینات لازم، برای شما آزمایشاتی تعیین می‌کند که به تشخیص دقیق بیماری کمک خواهد کرد. یکی از آزمایشات معاینه با نام رکتال دیجیتال است.

آیا همه بیماران نیاز به جراحی بواسیر دارند؟

یکی از راه‌های درمان بواسیر که به موقع درمان نشده، انجام عمل جراحی است. این راه حل نهایی برای بیماران محسوب می‌شود که یک اقدام تهاجمی است و هزینه بیشتری نسبت به سایر راه‌های درمانی دارد. اما همه بیماران نیاز به این نوع درمان ندارند. اغلب افراد با روش‌های معمول و ساده درمان می‌شوند.

بواسیر

چگونه می‌توانیم از هموروئید پیشگیری کنیم؟

زمانی که مدفوع سفت نباشد، خطر ابتلا به بواسیر کاهش می‌یابد. روش‌های دیگری در جهت پیشگیری از ابتلا به هموروئید وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

تغذیه

مصرف غذاهایی با فیبر بالا مثل استفاده از سبزیجات و میوه‌ها، منجر به نرم شدن مدفوع می‌شوند. همچنین نوشیدن مایعات به مقدار کافی باعث جلوگیری از سفت شدن مدفوع می‌شود.

خودداری از فشارهای زیاد

در زمان دفع اگر فشار زیادی به خود وارد کنید ممکن است به رگ‌های راست روده نیز فشار وارد شود. این کار می‌تواند موجب ایجاد مشکلات دیگر برای شما شود.

مراجعه به سرویس بهداشتی به طور مکرر

هر چقدر تعداد دفعات مراجعه به سرویس بهداشتی را کاهش دهید، مدفوع سفت‌تر شده و دفع آن به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

فعالیت فیزیکی

ایستادن و نشستن‌های طولانی فشار زیادی را به رگ‌ها وارد می‌کند. فعالیت فیزیکی می‌تواند به حرکت مدفوع در روده کمک کند و دفع نیز منظم‌تر خواهد شد.

وزن متعادل

داشتن اضافه وزن می‌تواند احتمال ابتلا به هموروئید را افزایش دهد. کاهش وزن و نگه داشتن آن در یک وضعیت متعادل ریسک این بیماری را کاهش می‌دهد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

در حالی که هموروئید اغلب با درمان‌های خانگی قابل کنترل است، مواردی وجود دارد که مشاوره پزشکی حرفه‌ای ضروری است:

خونریزی شدید: اگر متوجه مقادیر زیادی خون یا لخته خون شدید.

درد شدید: دردی که با داروهای بدون نسخه برطرف نمی شود.

علائم عفونت: تب، قرمزی یا تورم در ناحیه مقعد.

علائم مداوم: علائمی که علی رغم درمان بیش از یک هفته طول بکشد.

هموروئید، اگرچه ناراحت کننده است، یک وضعیت شایع و قابل کنترل است. با درک علائم، علل و گزینه‌های درمانی، افراد می‌توانند اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای جلوگیری و درمان موثر هموروئید انجام دهند. حفظ یک رژیم غذایی سالم، نوشیدن مایعات کافی، ورزش منظم و جلوگیری از نشستن طولانی مدت، اقدامات کلیدی پیشگیرانه هستند. برای کسانی که علائم مداوم یا شدید را تجربه می‌کنند، درمان‌های پزشکی مؤثر است.