مراقبت-های-بعد-از-جراحی-بواسیر

مراقبت های بعد از عمل بواسیر

مراقبت های بعد از عمل بواسیر  برای اطمینان از بهبودی مناسب و به حداقل رساندن ناراحتی بسیار مهم است. در ادامه به چند مرحله مهم که باید توجه کنید و آن ها را دنبال کنید اشاره خواهیم کرد، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مراقبت-های-بعد-از-عمل-بواسیر

مدیریت درد

پزشک شما ممکن است دارو های ضد درد تجویز کند یا مسکن های بدون نسخه را برای کمک به مدیریت درد پس از عمل توصیه کند. حتما دستورالعمل های گفته شده و دارو های تجویز شده را دنبال کنید.

کمپرس یخ

قرار دادن کمپرس یخ در ناحیه آسیب دیده می تواند به کاهش تورم و تسکین درد کمک کند. بل از قرار دادن کمپرس یخ، یک پارچه یا حوله تمیز در ناحیه قرار دهید.

حمام سیتز

حمام سیتز (نشستن) می تواند به تسکین محل جراحی و بهبودی کمک کند. یک لگن کم عمق یا وان حمام را با آب گرم پر کنید و در حدود 15 دقیقه روی آن بنشینید، سپس به آرامی ناحیه را خشک کنید.

بهداشت

ناحیه مقعد را با شستشوی ملایم با صابون ملایم و آب گرم بعد از هر بار دستشویی کردن تمیز کنید. استفاده از صابون های خشک که ممکن است ناحیه را تحریک کند، خودداری کنید.

داشتن رژیم غذایی مناسب

برای جلوگیری از یبوست و تحریک حرکت منظم روده، از یک رژیم غذایی پرفیبر همراه با میوه ها، سبزیجات ، غلات کامل و حبوبات استفاده کنید. با نوشیدن آب کافی در طول روز هیدراته بمانید.

نرم کننده های مدفوع

در صورت تجویز پزشک، از نرم کننده های مدفوع یا مکمل های فیبر برای جلوگیری از زور زدن در حین مدفوع کردن که می تواند هموروئید را تشدید کند، استفاده کنید.

از زور زدن بپرهیزید

سعی کنید در زمان مدفوع کردن زور نزنید، زیرا می تواند به محل جراحی فشار وارد کند و بهبودی را به تاخیر بیندازد.

فعالیت بدنی

فعالیت بدنی سبکی مانند پیاده روی منظم داشته باشید، زیرا به بهبود گردش خون و جلوگیری از یبوست کمک می کند.

از نشستن طولانی مدت خودداری کنید

نشستن طولانی مدت می تواند فشار بر بواسیر را افزایش داده و منجر به ناراحتی و تاخیر در بهبودی شود. استراحت کنید و سعی کنید هر یک ساعت بایستد یا راه بروید.

ملاقات های بعدی با پزشک را حفظ کنید.

در تمام قرار های پیگیری برنامه ریزی شده با پزشک خود شرکت کنید تا پیشرفت بهبودی خود را کنترل کرده و هرگونه نگرانی یا عارضه را برطرف کنید.

مهم است که با پزشک خود، برای دستورالعمل های مراقبت ویژه پس از عمل متناسب با نیازهای فردی خود مشورت کنید.

مراقبت-های-بعد-از-عمل-هوروئید

بیشتر بخوانید: انواع هموروئید چیست؟

مواردی که باید بعد از جراحی بواسیر رعایت کنید

در ادامه به بررسی مراقبت های بعد از عمل بواسیر پرداخته ایم تا دوره نقاهت راحت تری داشته باشید:

• تا چهار ساعت بعد از عمل چیزی مصرف نکنید. بعد از 4 ساعت با مایعات شروع کنید و از یک رژیم ملایم (برنج ساده، موز و سیب) استفاده کنید. پس از چند روز از جراحی، می توانید به خوردن غذاهای معمولی برگردید و به تدریج میزان فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
  • پس از جراحی هموروئید، ممکن است به مدت 2 تا 3 هفته حداقل خونریزی، درد و احساس سوزش را تجربه کنید. نگران نباشید، همه این ها بخشی از درمان شما هستند.
  • حداقل 2 لیوان آب بنوشید و کمی پیاده روی کنید تا گشنه شوید و صبح مدفوع نرمی داشته باشید.
  • به دلیل بی حسی نخاعی در جراحی هموروئید، ممکن است در دفع ادرار دچار مشکل شوید، اما در عرض چند ساعت برطرف می شود. درد خفیفی را نیز می توان پس از جراحی تجربه کرد که با مسکن قابل درمان است.
  • ممکن است تا چند ساعت پس از جراحی در حرکت اندام خود دچار مشکل شوید، اما بعدا که اثر بیهوشی از بین رفت، می توانید آزادانه آن ها را حرکت دهید.
  • مطمئن شوید که پس از جراحی هموروئید کسی را دارید که شما را به خانه برساند

برای مراقبت های بعد از عمل بواسیر از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

با درمان مناسب، شما باید پس از چند روز به بهبودی کامل برسید. در ادامه به مواردی که باید از آن ها اجتناب کنید تا بهبودی سریع تری داشته باشید پرداخته ایم:

• از غذاهایی که باعث یبوست می شود، مانند محصولات لبنی، گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.
  • تا زمانی که پزشک مراقبت های بهداشتی شما را تایید نکند، به سرعت حرکت نکیند و چیز سنگینی بلند نکنید.
  • در چند  روز اول از پاک کردن مقعد با دستمال توالت خشک خودداری کنید. در عوض می توانید از دستمال مرطوب نوزاد بدون عطر یا دستمال مرطوب شده استفاده کنید.
  • از پاک کننده های پوست، صابون های ضد باکتری و الکل در ناحیه رکتوم استفاده نکنید. آن ها می توانند به پوست اطراف برش آسیب بزنند و بهبودی را به تاخیر بیندازند.

بیشتر بخوانید: هزینه جراحی بواسیر در سال 1402 چقدر است؟

برای مراقبت های بعد از عمل بواسیر، باید به چند مورد توجه لازم را داشته باشید، از جمله از زور زدن برای طولانی مدت خودداری کنید، رژیم غذایی منظمی داشته باشید که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد. همچنین داروهایی را برای بی حس کردن ناحیه قبل و بعد از عمل را استفاده کنید، تا به کاهش درد و ناراحتی ناشی از جراحی کمک کند.